Español | English

Portbou - Cervera.

Portbou és un petit poble fronterer que destaca per dos motius, la gran estació internacional de tren, i per la seva ubicació costanera on els Pirineus i el Mediterrani es troben subtadament. Proposem fer una excursió que seguint l'abrupta costa, ens portarà fins al veí poble de Cervera, germà bessó de Portbou. La tornada la farem seguint el camí utilitzat primer per molts refugiats republicans que fugien del franquisme, i posteriorment utilitzat per molts ciutadants europeus que fugien del nazisme, com el filòsof alemany Walter Benjamin.

L' Estació de Cervera

L' Estació de Cervera.

Puig de Cevera

Puig de Cervera

Distància: 7,5 km.

Temps: 3 h.

Dificultat: Baixa

Desnivell acumulat: 300 m.

Veure ruta en 3D (kmz Google earth): kmz Google earth

Descarregar ruta: GPX

Recorregut: Iniciem la caminada a la platja de Portbou on trobarem l'oficina de turisme amb àmplia informació de la ruta i l'indicador inicial. Anirem cap al nord, cap a "les Tres Platgetes" seguint el camí a vegades encimentat i amb alguna barana protectora.

Just abans d'arribar a la Cala del Pi, trobarem un plafó informatiu. En aquest punt recomanem no seguir el camí i vorejar la Cala del Pi per la part superior per evitar així el camí exposat i no aconsellable de fer a persones poc experimentades o nens, per aquest motiu girarem a l'esquerra i anirem cap amunt, tot i que a causa dels incendis forestals freqüents de la zona, el corriol és molt poc visible, no és complicat de fer. Superada la Cala del Pi, trobarem força marques grogues que ens indicaran el camí.

Anirem guanyant alçada per a passar sobre de "la Cova de la Cadernera" amb molt bones vistes sobre un mar tant transparent que permet veure els prats submarins de possidònia oceànica. Cal però anar amb compte i no apropar-se al barranc.

A l'arribar a un indicador vertical de fusta, tenim l'opció de seguir pel camí que vertiginosament segueix la costa i s'enfila molt dret fins al Puig de Cervera, o bé seguir "el camí del reg" a l'esquerra. Recomanem aquesta segona opció. A l'esquerra trobarem unes ruïnes d'una construcció, i al costat, una paret baixa de pedra seca que remuntarem en línia recta fins a gairebé arribar a la carretera.

En aquest punt el camí torna a girar cap a la costa, tot i que no es veu gaire, i fàcilment arribarem a la carena fronterera, girem a la dreta fins a arribar al Puig de Cervera on gaudirem de les magnífiques vistes dels dos costats de la frontera.

Comencem la baixada cap a Cervera i a pocs metres trobem l'indicador de l'inici del "Sentier littoral", el camí de ronda que segueix la costa fins a Argelers Sur Mer. Aquest camí és una infraestructura excel·lent, amb molt bones indicacions i conservació. Abans d'arribar a Cervera passarem pel costat del far amb un entorn recentment restaurat.

Un cop a Cervera podem allargar l'excursió seguint el "sentier littoral", que ressegueix la costa pel costat dels camps de vinyes, boscos i cales de gran bellesa. Travessa els pobles de Banyuls, Port Vendres i Cotlliure, i en qualsevol d'aquests, podem agafar un tren de tornada a Cervera (SNCF) per a tenir temps de fer l'excursió en un dia. Si des de Cervera preferim tornar a Portbou, ho farem pel Coll de Belitres. Per a trobar el camí cal seguir la Rue Du Riberal primer, i seguidament la Rue Jean Barrat, carrer paral·lel a les vies, fins que surt del poble, i que passarem per sota amb un petit túnel. Una vegada sortim d'aquest camí, a l'esquerre, veurem l'entrada del túnel ferroviari i el camí que puja directe fins a l'edifici de l'antiga aduana francesa, abandonada des de la dècada dels 90 quan s'eliminaren els controls fronterers. Quan hi arribem, enfilem per la carretera uns 25 metres fins que arribarem al Coll dels Belitres.

Aquest coll és un lloc de pas ple d' història. Trobarem un monòlit commemoratiu a l'exili republicà del 1939, així com uns plafons explicatius del que va suposar. També trobarem la fita número 600 de les 602 que indiquen la frontera franco-espanyola des de Ondarribia fins a Portbou com a resultat del Tractat dels Pirineus.

Per a trobar el camí de baixada a Portbou, caminarem uns 100 metres cap a l'interior fins a trobar un senyal vertical que indica l'inici del camí de tornada. Arribarem a Portbou pel carrer de les escoles.

Mapa © ICGC

Cala

Cala del Pi

Far de Cervera

Far de Cervera.

Estació de Cervera

Estació de Cervera.

Memorial als exiliats republicans

Memorial als exiliats republicans.

Platja de Portbou

Vista del Coll dels Belitres fins al Puig de Cervera

Vista del Coll dels Belitres (esquerra) fins al Puig de Cervera (dreta)